RUF systemets økonomi |
1/1 |
RUF systemet har en god økonomi selv set isoleret som et kollektivt system. Økonomien bliver bedre i det øjeblik skinnenettet også bruges til personlige ruf'er og gods-ruf'er. RUF skinnen er en ultra let monorail beregnet til en belastning på ca. 400 kg pr meter. Et typisk tog vejer 1.000 kg pr meter. Det betyder at RUF skinnen bliver væsentlig billigere end en tilsvarende tog skinne. Sammenlignet med en jernbaneskinne placeret på jorden, spares der mange omkostninger ved at placere RUF skinnen på master, hvis højde kan afpasses efter niveauet. Den specielle indretning af maxi-ruf'en muliggør en fleksibel takst struktur. Nogle sæder kan sælges til en højere pris, da de er isoleret fra de andre og hver sæde har sin egen dør. Det betyder, at systemet kan tiltrække nogle kunder, som kræver høj komfort (tidligere bilister) og som er villig til at betale for det. Samtidig udelukker man ikke almindelige kunder. Da maxi-ruf'er er små enheder, som produceres i større antal end almindelige busser (for at dække det samme transportbehov) bliver driftomkostningerne relativt lave. Den automatiske del af turen er uden chauffør og derfor er driftomkostningerne her særlig lave. Da den automatiske del ofte er den længste del af en typisk tur, vil systemets totale driftomkostninger blive lave. |